Reflecteer en leer

Hoe vaak neem jij de tijd om stil te staan bij successen of dingen die aandacht vragen? Vaak gunnen we onszelf die tijd niet en laten we ons meeslepen door dagelijkse hectiek. Daarom vraag ik als teamcoach aan mensen om regelmatig tijd te besteden aan reflectie. Reflectie is een gestructureerde manier om ervaringen te begrijpen, te analyseren en er betekenis aan te geven door figuurlijk in de spiegel te kijken. 

Er zijn vast situaties die je lastig vindt, bijvoorbeel een collega aanspreken op fouten of een gesprek met een boze klant.  Als je daar beter mee om wil leren gaan, is het goed om te reflecteren. Gebruik hiervoor onderstaande stappen.

Stap 1: Schrijf de situatie op die je lastig vond en beschrijf:
- Je gevoelens bij deze situatie.
- Je lichamelijk reactie in deze situatie.
- Je gedachten tijdens de situatie.
- Je (eigenlijke) behoefte / belang.
- Wat de feiten waren.

Stap 2: Beschrijf vervolgens expliciet en specifiek:
- Welke oordelen / meningen heb je over deze ervaring?
- Waar komen die oordelen / meningen vandaan?
- Kan je ontdekken waar je gedrag door veroorzaakt wordt?
- Wat is het effect van jouw gedrag op de ander?
- En wat is daarvan weer het effect op jou? 
- Wat had je willen doen? / Hoe had je je willen gedragen? 
- Wat hield je tegen je zo te gedragen als je eigenlijk wilde? 

Stap 3: Schrijf op wat je weerhield te doen wat je eigenlijk wilde doen?

Stap 4: Welke actie ga je ondernemen en/of wat ga je de volgende keer anders doen?

Door dit voor meerdere situaties uit te schrijven zul je merken dat je jezelf steeds beter leert kennen. Hetzelfde stappenplan kun je natuurlijk met net iets andere vragen doorlopen voor situaties waarin je excelleerde. Vind je dit lastig? Wij helpen graag.